1 Senaste redigerad av Frank Rules (2006-03-26 16:50:37)

Tråd: HÄLGE! WTF???

Ola Hammarlund skrev:

Hälsningar från Seriegalleriet:

LARS MORTIMER
Hälge

Den tecknade älgen Hälge skapades av Lars Mortimer 1991 och är idag Sveriges mest populära serie. Hälge publiceras i över 30 svenska dagstidningar och har en egen serietidning. Dessutom återfinns han i en mängd album och böcker.

Lars Mortimer, född 1946 i Sundsvall och numera boende i Alfta, har tecknat serier sedan tidigt 70-tal och är också upphovsman till barnserien Bobo och Gnuttarna. Nu ställs ett stort urval originalteckningar ur Hälge ut på Seriegalleriet och allt är som vanligt till salu.
Lars är på plats under vernissagen och signerar affischer med Hälgemotiv.

--------------------------------------------------------------------------------

Vernissage lördag 1 april kl 12-16
Utställningen pågår 1 april - 3 maj
Öppettider: mån-fre 11-18, lör 12-16, sön 13-16

Seriegalleriet, S:t Paulsgatan 14, 118 46  Stockholm
Tel: 08-702 24 25

--------------------------------------------------------------------------------

Skapar en ny tråd för Hälge när jag såg detta

"och är idag Sveriges mest populära serie. Hälge publiceras i över 30 svenska dagstidningar och har en egen serietidning."

WTF???

Jag gick in på http://www.halge.com
För att helt enkelt kolla in denna serie och den var faktiskt mycket sämre än vad jag trodde.
Den håller knappt samma nivå som gamla Knasen-sidekicks som Sam & Silo, Arken och Röd-öga gjorde på 80-talet.

Ok, om du är ett fan av Hälge så är du nog rätt sur på mig just nu, men innan du börjar mordhota mig.
Så vill jag säga att jag förstår varför folk gillar Rocky (även jag gillar Rocky). Jag kan  till och med förstå varför
fol gillar Elvis och (tro det eller ej) Nemi!
Men Hälge???
Den är vältecknad, men var ligger poängen?
Skulle du även kolla på en komediserie på TV om manusen höll den här nivån?

Hur kommer det sig att Hälge är så stor?
Är det så att alla jägare är så glada att se en serie om jakt att dom helt enkelt inte bryr sig om innehållet?
Eller är det en invasion av zombies?

I scream, you scream, we all scream for heroin!

Sv: HÄLGE! WTF???

Kåda-kopplet var en helt okej serie, med en bättre blixtbelysning av fenomenet manliga nätverk än de flesta teaterstycken.

Jag skulle gissa att det är ungefär samma målgrupp som gillar Stefan och Krister, "Reine och Mimmi i fjällen" och "Svensson, Svensson" *. Det finns uppenbarligen en ordentlig marknad för folklig och menlös underhållning i Sverige.

* Jag har inte haft någon TV på länge, så ni får ursäkta mina uråldriga referensramar

Beats me. Hälge, Nemi, Träsket... samma humor i olika förpackning. Förstår den inte överhuvudtaget.

/ola

martinrebas skrev:

Jag skulle gissa att det är ungefär samma målgrupp som gillar Stefan och Krister, "Reine och Mimmi i fjällen" och "Svensson, Svensson" *. Det finns uppenbarligen en ordentlig marknad för folklig och menlös underhållning i Sverige.

"Stefan & Krister", "Svensson, Svensson" m.fl. är inte heller mina favoriter, men de har i alla fall tillgången att grundar sig på lite mänsklig värme förutom de trötta skämten (och "lajvkänslan" naturligtvis). "Elvis" är också en serie jag tycker är tråkig, men jag kan förstå att folk utvecklar ett personligt förhållande till figuren eftersom det finns någon form av värme, en mänsklig dimension, där. Hos "Hälge" (och "Nemi och "Träsket") hittar jag ingen dimension förutom väldigt trötta vitsar och skämt.

/ola

Jag har inte läst Helge men Stefan och Krister respektive Svensson, Svensson ser jag som väldigt drivna inom sina genrer så jag vet inte...

Men Frank, kan du inte enligt Bertold Brecht bara skaffa ett nytt folk?

eller - var ligger problemet? Folk gillar väl va fan dom vill?

Bastion Styrbiskop skrev:

Folk gillar väl va fan dom vill?

Det får de allt sluta upp med! Så kan vi inte ha det!

Jag har inte läst Helge men Stefan och Krister respektive Svensson, Svensson ser jag som väldigt drivna inom sina genrer så jag vet inte...

Men Frank, kan du inte enligt Bertold Brecht bara skaffa ett nytt folk?

Så sa man i Tyskland 1933 och titta vad som hände!
Nah men seriöst så förstår jag att "folk" gillar ganska tam underhållning, men Hälge är liksom nivån under det.
Hälge förblir ett mysterium.

Det som är positivt efter att ha läst Hälge är att Nemi nu känns på gränsen till uthärdlig,
Elvis känns nästan bra och Rocky känns gudomlig!

Göran Semb skrev:

Kåda-kopplet var en helt okej serie, med en bättre blixtbelysning av fenomenet manliga nätverk än de flesta teaterstycken.

Om andra vill kolla så är det serien från "Söndag  26/3".
www.halge.com

Göran hittade någon dold mening med den serien som gick mig spårlöst förbi.

enligt en säker källa säljer hälge så bra eftersom serien sammanställs som album precis innan jul. i julalbum. och alla känner en jägare. mycket presenthandel

Absolut. Det vore mig fjärran att utse mig själv till smakdiktator á la Stig Larsson -- speciellt då jag själv är ett fan av så tvivelaktig kultur som 50-tals-science fiction, gamla Bustertidningar och Björn Skifs.

Men det kan vara intressant att diskutera vad det är som gör ett fenomen så populärt, speciellt när man själv fattar noll. Som sagt är det mycket som jag tycker är ointressant men som jag ändå kan förstå varför det slår an en sträng hos majoriteten av folket -- vare sig det handlar om curlinglandslaget, melodifestivalen eller Stefan & Krister. Men Hälges kvaliteter greppar jag bara inte. Är det mig eller folket det är fel på? Oss alla, förmodligen.

/ola

Jan Bielecki skrev:

enligt en säker källa säljer hälge så bra eftersom serien sammanställs som album precis innan jul. i julalbum. och alla känner en jägare. mycket presenthandel

I dagspresspublicering täcker den merparten av Sverige samt delar av utlandet.

Min farsa och min fasters man gillar Hälge. Kanske bör tilläggas att pappa är från Alfta och att min fasters man är bosatt i Alfta...

Båda är över 60 och arbetarklass.

Mina åsikter här speglar Svenska Kyrkans åsikter som jag är medlem i sedan födsel.

Min farsa gillar Hälge. 60+, Hälsing, arbetarklass. Fast han tycker att den är bra för att dom gör narr av jägarna, inte för att han gillar jakt.

16 Senaste redigerad av mikael te (2006-03-26 21:27:14)

Jan Bielecki skrev:

Inte nog med det. Ett tidigare julalbum reprintas också årligen. OCH jag har svårt att tro att det finns så många jägare.

mikael te skrev:
Jan Bielecki skrev:

Inte nog med det. Ett tidigare julalbum reprintas också årligen. OCH jag har svårt att tro att det finns så många jägare.

Så det är min teori om zombies som gäller med andra ord? wink

18 Senaste redigerad av Rosen (2006-03-26 22:35:22)

Frank Rules skrev:

jag förstår varför folk gillar Rocky (även jag gillar Rocky). Jag kan  till och med förstå varför fol gillar Elvis och (tro det eller ej) Nemi! Men Hälge???

Innan jag flyttade ner till Fjollträsk från Norrbotten så kunde jag inte se någon som helst mening med Rocky; planeten som den utspelades på hade rätt få likheter med den som jag kom ifrån, liksom... Hälge hade däremot rätt så solid cred däruppe.
Och jo, i en tallskog är det igenkänningsfaktor på kladdiga stubbar.

Hälge saknar dock fortfarande en stripp om hjärtinfarkt utlöst av en tjäderhöna som flaxar ut från där man just skulle till att sätta foten.

Göran Semb skrev:

Hälge saknar dock fortfarande en stripp om hjärtinfarkt utlöst av en tjäderhöna som flaxar ut från där man just skulle till att sätta foten.

Det skämtet kommer säkert....

Okej, ni begriper inte det roliga med Hälge. Ska vi säga så här: jag förklarar varför folk som bor på lantsorten och jagar älg gillar skämt om folk som bor på lantsorten och jagar älg.

I gengäld förklarar ni för mej det roliga i två killar som sitter framför en dator och pratar om tv4. Sista bubblan i strippen bestod av "HA HA HA HA!". Och jag läste och läste, men kunde inte hitta nåt skämt. Det borde väl finnas ett, eftersom "HA HA HA HA!" ska vara ett skratt. Det ska det väl?

(Strippen är Rocky, publicerad 27/3 i DN)

'And what is the use of a book,' thought Alice, 'without pictures or conversations?'
Lewis Carroll

Jag tycker att Hälge är proffsigt gjord och med perfekt timing. Dock är serien befriad från ambitioner som konstnärliga, nyskapande, åsikter(kanske finns ngt om naturvård, mer än vad jag vet) osv, vilket inte så ofta går hem hos den mer kräsne serieälskaren.

Lättsam underhållning går oftare hem hos allmänheten än djupa serier som kräver lite av läsaren.

Mina privata "läsarundersökningar" visar att Hälge har en mycket stark ställning på landsbygden. Inte minst bland äldre vithåriga damer som knappast annars läser någon serie överhuvudtaget. Och äldre vithåriga damer är de trognaste tidningsprenummeranterna. Visserligen är tyckstarka unga mäns åsikter värda säkert tio vithåriga landsbygdsdamers, om man får tro sammansättningarna i TVs tyckarsoffor, men eftersom det trots allt är de läsarundersökningar man gör bland sina prenummeranter som avgör vilka serier man tar in så är det nog helt rimligt.

Vad gäller jultidningsförsäljningen så ligger det säkert en hel del i det. Jägarförbundet har en 300 000 medlemmar och ska man handla julklappar så är det väl så att har de inte alkoholproblem så köper man en Whisky och har de alkoholproblem så köper man ett Hälge-album. Alla andra attiraljer kostar så helvetes mycket och så har de oftast köpt allt själva. Men även här förändras saker dramatiskt. Idag är en fjärdedel av de som tar jägarexamen kvinnor, och antalet män som tar jägarexamen minskar medan andelen kvinnor ökar dramatiskt.

Vad gäller själva serien Hälge så är det klart att den tröttnat lite efter snart tjugo år, men den funkar fortfarande för målgruppen. Jag är inte helt säker på att Nemi och Rocky kommer att vara särskilt kul när de hållit på lika länge.

--------------------------------
        Gamle Gråskägg
        Hemsida -> http://www.forsmarx.se
        Blogg     -> http://forsmark-stralandetider.blogspot.com

jag gillar Hälge och tycker det är vansinne att dra Hälge över samma kam som simpel bondkomik och underlivs-buskis som "stefan & krister", m.m. Mortimer är en  duktig serieskapare som gjort många fina serier av hög kvalitet ( bobo & gnuttarna ). Man kan faktiskt BÅDE gilla Hälge och djupare, allvarligare serier, vilket jag också gör. jag ser inget motsägelsefullt i det. Sådana här diskussioner och attacker på serier man ogillar och t.o.m. ser ner på, föraktar är ganska meningslösa.

Om man ögnar igenom seriesidan kan jag förstå att vissa segment i publiken fastnar just för en svensk älg istället för andra pratkvarnar och pratbubblor. På så sätt sticker den faktiskt ut som figur. Och då har man vunnit mycket redan som serieskapare.

Ola Hellsten skrev:

Men det kan vara intressant att diskutera vad det är som gör ett fenomen så populärt, speciellt när man själv fattar noll.

Som någon som läser Nemi med behållning, och Hälge med viss behållning, tycker jag att det kan vara lika intressant att diskutera varför vissa fattar noll...

Magnus K skrev:

[Okej, ni begriper inte det roliga med Hälge. Ska vi säga så här: jag förklarar varför folk som bor på lantsorten och jagar älg gillar skämt om folk som bor på lantsorten och jagar älg.

Här finns säkert en viktig del av seriens popularitet. Älgjakt är *stort* i skogslänen.

Ola Hammarlund
http://www.olahammarlund.se/
"Homo sum: humani nil a me alienum puto."
Terentius