1 Senaste redigerad av Ola H (2012-10-09 18:47:09)

Tråd: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Själv står jag för speldesign och manus i vårt försök att kombinera serier och dataspel. Själv ville jag framför allt göra ett spel som är helt fritt från spatiala mekanismer och som bygger på psykologiskt problemlösande istället för analytiskt tänkande, men vi hade också tankar om att utnyttja seriemediet på ett sätt som tvingar läsaren till mer närläsning – inte bara kunna skumma över dem (färre rutor att teckna för Daniel, mer detaljer att uppskatta för läsaren?)

Än så länge har vi inte lyckats fullt ut. De fyra serier som hittills är helt färdiga är ganska simpla som spel. Många fler serier är tecknade, men vi har inte hunnit göra om dem till spel ännu.

De två första seriern är rena tutorials och extremt enkla. De kan läsas/spelas här.

http://www.athleticarcade.com/stripemall/index.html. (varning för några sekunder reklam kopplad till mochis kryptering och distribution av spelet)

Första serien efter tutorials är uppenbarligen en flaskhals för de som testat spelet hittills, så vi kommer nog att behöva ändra den och tydliggöra klickfunktionen för att inte folk ska fastna där. Men även den är egentligen extremt enkel. (Kom bara ihåg att rutor inte ändras bara genom att klicka varsomhelst på rutan. Man måste hitta betydelsefulla föremål att klicka på.)

Här är en direkt länk till "The Little Cynic":

http://www.athleticarcade.com/stripemall/linus.html (ingen reklam här)

Och här är en direktlänk till den följande, "The Narcissist" som hittills alltså är den enda som vi är nöjda med och som är representativ för hur resten av spelet ska funka.

http://www.athleticarcade.com/stripemall/tor.html (ingen reklam här heller)

Nivåerna kommer att bli allt mer komplicerade att lösa och introducera nya mekanismer efterhand. Hur vi lyckas är förstås osäkert. Spelet är som sagt i första hand ett experiment i att skapa ett psykologiskt pusselspel där rumsligheten (i motsats till i stort sett alla andra spel oavsett genre) inte spelar någon roll.

Sv: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Flash!? Får kolla det närmare imorgon. Valde ni flash för att det är en teknik ni redan kan, eller var det något i HTML5 som inte kunde lösa det ni ville åstadkomma?

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Sv: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Rent tekniskt är spelet nog mycket väl lämpat för HTML5 (särskilt som vi inte vill ha musik och ljudeffekter i det), men för webb-baserade spel är flash fortfarande ett klart bättre alternativ för oss (och för de flesta andra som gör liknande spel). Det handlar om t.ex. säkerhet, distribution och möjlighet att åtminstone tjäna några ören på det (+ att vi för tillfället inte har tid att lära oss HTML5). Men det är förstås synd att folk som kör iOS-prylar inte kan spela det på dem.

Så tills vidare får jag be dig söka upp en vanlig dator om du vill testa det smile

Sv: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Det är inte så synd om mig, bara lite. Betallösningen tänkte jag inte på, men den borde gå att lösa även utan flash. Fast, eftersom ni redan kan den ena lösningen, så är det bara att köra på den.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

Sv: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Har nu tittat lite på det här (med en dator med flash). Det är snyggt och smart, kanske inte så mycket spel, utan mer interaktiv berättelse. ...eller pusselserie.

Det känns dock lite fattigt att det är så få saker man kan påverka. Kanske har jag inte upptäckt alla möjligheterna/varianterna. Gillar att man själv "skapar" handlingen och det är snyggt. Kan tänka mig att man skulle kunna göra rätt mycket av det här, frågan är om man blir less efter ett tag. Jag tror så i alla fall.

Fast å andra sidan, kan det tänkas att man fastnar just för detta "ospeliga", just för att man kan utforska möjliga lösningar istället för att göra "ett rätt val".

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile

6 Senaste redigerad av Ola H (2012-10-12 17:39:18)

Sv: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Tack för kommentarerna och att du tagit dig tid att testa det!

Jo, det är just nu mer pussel (men även mer tecknad serie) än spel. Vi har naturligtvis anteckningsblock fyllda med idéer om hur det kan göras till ett regelrätt spel med tävlingsmoment och poängräkning, men då kommer vi nog att stå för teckningarna/grafiken själv eftersom det kommer att krävas en annan och mer arbetsbesparande grafisk stil för att skapa en ökad variation i händelser och större interaktivitet.

Även nuvarande projekt med Daniel kommer dock att ha ökad komplexitet i de senare serierna. Fler klickbara föremål per ruta, fler alternativa rutor, bubblor, ansiktsuttryck per ruta. Även andra typer av mekanismer kommer att introduceras. T.ex. att klick på ett föremål påverkar olika beroende på ordningen rutorna för stunden befinner sig i. Möjligheterna är otaliga men vilka man väljer beror förstås på vad man vill uppnå. Deckargåtor, hidden objects, är spelgenrer som t.ex. lätt kan förenas med grundidéen.

Nivån "Narcissisten" är som sagt den enda som vi är någorlunda nöjda med och även den har ändå alldeles för lite saker att leka med. Sammanfattningsvis:

Den har sex rutor att pussla runt med.
En meningsfull men felaktig serie (Esteten) som kan bildas.
En klickbar tidning som skiftar artikel och därmed även huvudpersonens grundpersonlighet
Ett klickbart jordklot som kan växla fram och tillbaka mellan Gaia och Kärnvapenkatastrof.
En klickbar död fågel och en klickbar levande fågel som tar en mellan "glad" och "tragisk" kyrkogård.
Mouseover på ordet "little" visar hur Tor i verkligheten tänkt sig sin grav
Mouseover på Tors huvud i "första" rutan ger extra pratbubbla som ledtråd om man inte klickat på tidningen och en annan extra pratbubbla som bara visar vad han verkligen tänker på om man klickat en gång på tidningen.

Jag antar att du hittat alla dessa om du löst serien. Däremot kan jag tänka mig att du missat att klicka på pistolen i tutorial 1.

Det mesta av krutet har gått åt till att göra någorlunda bra serier som introducerar spelaren/läsaren gradvis i tänket som kommer att krävas. Att skriva kontextberoende ledtrådar beroende på vad spelaren gjort och hur många gånger han gjort det då han trycker på "publish" har också varit prioriterat eftersom vi märkt att folk haft problem att lösa även de här mycket enkla nivåerna.

Jag ser fram emot att vidareutveckla konceptet men beroende på mottagandet, tid och pengar kan vi bli tvungna att återvända till framför allt sportspel. Hoppas inte för jag tror definitivt på konceptet. Klart man kommer att bli less på en nivå men man blir ju trött även på en seriestripp om man läser den om och om igen. Jag ser inga problem där. Däremot kan jag se risken för konflikt mellan tillfredsställande serie att läsa - tillfredsställande serie att skapa/pussla fram.

Sv: Interaktiv webbserie av Daniel Ahlgren

Oavsett är det ett väldigt intressant projekt.

/ Jonas

Det finns två sorters vansinne, det ena och det andra... ... yikes big_smile